| | | | | |

Nouzha

Press reviews continued >>>

Windstreken Nouzha
Nouzha is het derde album dat saxofonist/fluitist Pieter de Mast maakt met Trio Windstreken. Eerder bracht hij Windstreken (2006) en Offshore (2008) uit. In 2003 speelde De Mast met organist Theo Visser In de Hooglandse Kerk In Leiden, De huidige orgelspeler Sebastiaan van Delft voegt aan het spel van De Mast en aan dat van de voortreffelijke uit Bangia Desh afkomstige tablaspeler Niti Ranjan Biswas (Drums United) zljn elgen bijzondere klanken toe, op dit album versterkt met Oene van Geel (Zapp String Quartet) op altviool, Jörg Brinkmann op cello en Kamal Hors uit Marokko op oud; de laatste zingt ook een tweetal Arabisch getinte nummers en componeerde de titeltrack. De muzikale schilderingen van Trio Windstreken zijn nlet in een hokje onder te brengen. Het stuwende lndlase tablaspel, de sferische fluit- en saxofoonklanken van De Mast en het orgelspel van Van Delft vloeien In een perfecte muzikale symbiose ineen. Soms roept de muziek associaties op met de legendarische Amerikaanse jazz- en worldband Oregon (met Ralph Towner en Trilok Gurtu) waarin net als bij Trio Windstreken een klassieke ondertoon aanwezig is. Eric Vloeimans schrijft In de liner notes: 'Het verhaal en de composities van de spelers ontstijgen op een heIe natuurlijke wijze welke stijl dan ook.' De fraaiste compositie is Luz dat klinkt als moderne kamermuziek waar world en jazz als vanzelfsprekend ingeslopen zijn. Dit is muziek uit meerdere windstreken, sfeervol, inventief en compositorisch erg sterk. En tijdloos net als de door de Amerikaanse kunstenares Molly Ackerman ontworpen cdhoes. (Rik van Boeckel in "Jazz", dec. 2010) World/Klassiek/Jazz:

****

Windstreken Nouzha
Neem nou het vierde stuk Harraga. Alsof we wiegend op de rug van een kameel door de woestijn worden vervoerd. Ûd-bespeler Kamal Hors versterkt die indruk des te meer door zijn sonore stem op een tekst van Abou Madyan. Maar aIs we denken dat het volgende nummer in die stemming doorgaat en we dus in een oase belanden, ho maar. Regenslaap heet dat stuk, en het is vooral violist Oene van Geel die zijn lijnen trekt in deze compositie van Leonard Evers. Kortom, het album Nouzha is geen probeersel van Hollandse jongens die net doen alsof ze in de Maghreb zijn geboren. Fluitist en sopraansaxofonist Pieter de Mast is de centrale man van Windstreken. Toch speelt organist Sebastiaan van Delft net zo'n belangrijke rol op dit album; hij heeft zich achter een kistorgel gezet, een instrument met handzame afmetingen maar - door het houten pijpwerk - met een zeer kleurrijk geluid. In For The Young Ones, een opmerkelijk leuke melodie, horen we hoe deze sound zich fraai mengt met de sopraansax en het subtiele slagwerk van Niti Ranjan Biswas op de tabla. Heel leuke cd. (Coen de Jonge in "Jazzism", nov. 2010) World rating:
****

Trio Windstreken Nouzha
Een geheel andere band dan de vorige, en daarom des te interessanter om te luisteren naar beide versies van twee composities van Pieter de Mast die op beide cd's staan: de ballade Zeven Raven en het Indiaas geïnspireerde Bairagi. De uitbreiding met drie gastmuzikanten leidt tot een minder solistische rol voor De Mast. Ensemblespel staat voorop, en binnen dat kader horen we een caleidoscoop aan uitgebalanceerde invloeden. Naast de prima inbreng van de gastmuzikanten maken twee elementen deze cd tot een Inspirerende luisterervaring. Enerzijds weet de muzikale eruditie Arabische maqams te verbinden met (bijvoorbeeld) een middeleeuws chanson van de Machaut, met overtuigend resultaat; anderzijds wordt het kistorgel door Sebastiaan van Delft in een verrassende waaier van rollen getoond: pierement, Hammondorgel, Indiaas harmonium en middeleeuws portatief. (Eric de Rooij in "Fluit" N.F.G., sept. 2010)

Klassieke wereldjazz, maar dan anders
Het Iijkt misschien een open deur en in zekere zin is het dat ook wel, maar wereldmuziek is tegenwoordig zo universeel dat het overal vandaan kan komen. Het trio Windstreken onderstreept die steIling, zowel in zijn naam als in de muziek die het maakt. Opgericht door de Leidse fluitist en saxofonist Pieter de Mast, met kistorgelspeler Sebastiaan van Delft en tablavirtuoos Niti Ranjan Biswas, speelt Windstreken muziek die vele stijIen en wereIden verbindt. Op het debuut NOUZHA wordt het trio aangevuld met de in Marokko geboren ûd-speler en zanger Kamal Hors, altviolist Oene van Geel en cellist Jörg Brinkman. Het resuiteert in een grotendeels instrumentale cd die Arabische, Indiase, klassieke en jazzinvloeden versmelt op een wijze die je maar heel zelden tegenkornt en dan alleen van de allergrootsten in het vak. VooraI het samenspel tussen de zeven instrumenten is door de totaal afwijkende klankkleuren uiterst boeiend en verleent de cd een geheel nieuwe dimensie, ergens tussen klassiek, jazz en wereldmuziek in. Dit is muziek die je liefst live zou moeten ondergaan, maar wie deze prachtig opgenomen plaat op een fatsoenlijke installatie thuis hoort, kan ook niet anders dan onder de indruk zijn. (Eric van Domburg Scipio in Heaven, sept. 2010)

Cross-overs van de hoge school
Op de Arabische iuit ûd klinkt een dwingende melodie die strak inhaakt op een doorwrocht ritmisch raamwerk, neergelegd door de Indiase tabla, twee melodisch bespeelde metalen keteltjes, eentje voor de lage, de ander voor de hoge tonen. Daardoorheen slingert zich een hese, arabeske fIuitlijn. Nouzha, de titeltrack, zet veelbelovend de toon op de nieuwe cd van het trio Windstreken. Een melodisch gelaagde plaat in jazz-, semiklassiek- en wereldmuziekidioom, eigenzinnig gemodelleerd naar de muziek uit de Arabische wereld en India waar niet harmonieën, maar lineaire bewegingen prevaleren. De basisbezetting van saxofonist en fluitist Pieter de Mast, Sebastiaan van Delft op kistorgel en tablaspeler Niti Ranjan Biswas krijgt bijval van gastmusici op ûd, altviool en cello. Een onalledaagse, maar functionele klankencombinatie in dromerig (Awakening), vervreemdend (Luz), speels (For the young ones) en vrolijk repertoire (Rietzangers). Cross-overs, zowel wat betreft genres als instrumenten, van de hoge school. (AS in Trouw)

Middeleeuwse hits
'Een calvinistische hometrainer', zo wordt het harmonium wel eens gekscherend genoemd. De klank van een kistorgel komt er dicht bij in de buurt. Maar of het kistorgel op deze CD ook calvinistische denkbeelden tot leven wekt? Nou nee. Het wordt hier swingend bespeeld door Sebastiaan van Delft, een muzikant voor wie geen zee te hoog lijkt te gaan. Samen met sopraansaxofonist/fluitist Pieter de Mast en tablaspeler Niti Ranjan Biswas vormt hij het trio Windstreken.
Voor deze CD, 'Nouzha', kijken ze ver over de eigen muzikale horizonten. Biswas laat er een Indiase bries waaien, Kamal Hors biedt op een paar tracks verzengend mooi spel op de Arabische luit. Een kleffe east meets west CD is dit allerminst. Daarvoor springt de muziek teveel onverwachte kanten op, zoals in de pseudo-middeleeuwse dans voor solo-orgel of de echte middeleeuwse hit 'Douce dame jolie' van de veertiende eeuwer Guillaume de Machaut, die uitmondt in een sax-improvisatie, op te vatten als een fraaie hommage aan John Coltranes 'Ballads'. Wat een goede muzikanten, wat een ongebreidelde durf en fantasie! (Saskia Törnqvist in Het Parool Woensdag 18 augustus 2010)

Order via:

order list

Or via: