| | | | | |

Shoot

Press reviews continued >>>

De bezetting is die van een klassiek strijkkwartet: twee violen, een altviool en een cello. Toch klinkt het Kaas Kwartet, in 2006 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem opgericht door de violisten Rik Sturtewagen en Tessa Zoutendijk, beurtelings als een stevige popband, een freewheelend jazzorkestje, een clubje ronddolende wereldmuzikanten, als klezmermusici, funkers en rockers. Dat er geen toetsen, bas, slagwerk of elektrische gitaar aan te pas hoeven te komen om de sound van uiteenlopende vormen van lichte muziek te bereiken, is op minst opvallend. Toch speelt het Kaas Kwartet puur akoestisch. Alle pit, ritmiek, melodische variatie en harmonieën komen toch echt uit 16 gestreken of geplukte snaren. Mijn favoriet van de cd 'Shoot' is 'Father's', dat wel iets wegheeft van 'Within you, without you' van de Beatles. Het zijn een heerlijke overmaat aan energie en jeugdige avontuurlijkheid die het zeer hechte samenspel van Sturtewagen en Zoutendijk met de Duitser Jan Weichsel (altviool) en de Belg Daniel Brandl (cello) zo opwindend maken. Na elke noot wil je weten wat de volgende is. Dat geldt met name in de zes stukken die al improviserend tot stand kwamen in de studio. Ongehoord spannend zijn ze. In het muziekwereldje weet men het Kaas Kwartet inmiddels op waarde te schatten. Zo spelen de vier samen met jazzpianist Michiel Braam en wagen zij zich aan muziektheater (Chanson Noir met Ben Lammerts van Bueren). De groep kan bogen op internationale successen, onder ander behaald in China. Komt wel goed met dit eigenzinnige gezelschap. (Hans Invernizzi in Jazz Flits, 27- 9-2010)

four stars
Na het Zapp String Quartet is er een nieuw strijkkwartet dat zich op prikkelende wijze beweegt tussen lichte muziek en improvisatie. Het Kaas Kwartet speelde al met jazz- pianist Michiel Braam en zette pop- en jazzhits om in aanstekelijke strijkmuziek. Sinds vorig jaar maakt het Arnhemse viertal deel uit van de Groningse band Electric Barbarian, waarmee in het voorjaar al in China gespeeld werd. Dat krijgt in oktober een vervolg. Op debuut-cd Shoot is te horen dat Kaas bepaald niet onder doet voor Zapp. De Arnhemmers kunnen even hard en energiek funken en rocken op de snaren. Net zo lief improviseert Kaas collectief, vaak vanuit een 'minimal'-concept en gebruikmakend van spontaan in te zetten muziekstukjes, zoals Braam ook doet. Het Kaas Kwartet presenteert de cd zaterdag tijdens de Zomer- JazzFietsTour in Oldehove en speelt tevens met Electric Barbarian. (Illand Pietersma in Dagbald van het Noorden, 26-10-2010)

De bezetting is die van een klassiek strijkkwartet, maar dat is het enige dat traditioneel is aan het Kaas Kwartet. Niet alleen omdat de Nederlands-Duits-Belgische groep grasduint in genres als minimal music, rock en tango, maar vooral omdat zes van de elf nummers spontaan zijn geïmproviseerd, en de rest collectieve variaties zijn op summiere thema's.
Dat zou je niet zeggen, riffs en grooves worden meteen opgepikt en uitgewerkt tot doorwrocht klinkende arrangementen, en nergens wordt het oeverloos of te lang uitgesponnen.
De atmosferische en opzwepende passages zijn mooi in balans. Juliette is een prachtige ballad van de Belgische jazzgitarist René Thomas, Palinka een uitbundig stukje Balkan-swing, en Father's meeslepende klezmer zonder schmieren. Dit debuut straalt frisheid en speelplezier uit, waar nodig doorspekt met humor. (Frank van Herk in de Volkskrant, 7-10-2010)

Order via:

order list

Or via: